Eerste dagen Bolgatanga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu Eerste dagen Bolgatanga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Bolgatanga

Door: Jolien van der Geugten

Blijf op de hoogte en volg Jolien

16 November 2009 | Ghana, Bolgatanga

Hoi allemaal!

Bij deze een eerste bericht uit Ghana! Afgelopen vrijdag ben ik vertrokken en zaterdagochtend hier aangekomen in Bolgatanga (zie kaartje). Het is fantastisch om hier weer te zijn. En wat kun je al een hoop meemaken in twee dagen!

Ik verblijf in het Next Generation Home, een weeshuis dat gerund wordt door Fred en Adeline. Zij hebben zelf drie kamers in het weeshuis, ik slaap op de kamer met dochter Mary (7 jaar) en haar nichtje Ruth (13 jaar). Zij slapen samen in een bed en ik in het bed ernaast. De moeder van Ruth woont in een klein dorpje in de buurt van Bolga waar geen asfalt wegen naar toe gaan. Ze woont hier om naar school te kunnen, want in dat dorp is de school ver weg en minder goed. De meiden vinde het heel erg leuk dat ik bij hen slaap, ze kletsen de oren van mijn hoofd! Korte nachtjes dus, want om 5 uur 's morgens begint de dag hier in dit huis. Het is heel bijzonder om mee te maken. Zeker ook omdat die meiden de doelgroep van mijn onderzoek zijn. Ik kan nu een vertrouwensband opbouwen en hen de komende 3 tot 4 jaar volgen op een informele manier. Ze vertellen me van alles, zonder dat ik iets hoef te vragen.

Vandaag heb ik mijn eerste officiele afspraken, onder andere met de Youth Harvest Foundation Ghana. Daar ga ik het project doorspreken, en zij kunnen helpen bij het maken van afspraken met officials hier. Zoals de regio en district directeuren educatie en gezondheid. Verder ga ik langs organisaties, youth clubs en scholen om mensen te vragen wanneer zij tijd hebben om met mij te praten.

Ook komen er andere projecten op mijn pad waarvan ik denk dat ze mogelijkheden kunnen bieden voor studenten van INHolland. Er is momenteel nauwelijks begeleiding voor tienermoeders. Terwijl er behoorlijk wat tienermoeders zijn in Bolga (men praat over honderden). Gister arriveerde er een in het weeshuis hier, heftig om te zien. Een jong meisjes met een klein baby'tje, hele vieze kleren ruikend naar urine. Het meisjes kan nergens heen. En eigenlijk kan het weeshuis geen tienermoexcers met baby's opvangen.
'S avonds kwamen Ruth en Mary nog terug op deze gebeurtenis. Toen we in bed lagen (ik braaf onder mijn muskieten net en zij rollend en dollend door de kamer). Ze vonden dat er iets mis is met het meisje "ze lachte alleen maar, praatte niet en zat daar maar met haar baby". Ook vroeg Ruth zich af hoe het kan dat zo'n jong meisje al een baby heeft, waarop Mary zegt dat dat een onderwerp is waar ze nog te jong voor is om over te praten (zegt de 7-jarige tegen de 13-jarige...). En ik maar luistereen, hopend dat ik alles kan onthouden voor mijn observatieverslagen.

Twee studenten SPH van de Hogeschool Utrecht zijn in Bolga voor hun afstudeeronderzek, en interviewen tienermoeders over hoe zij het ervaren om tienermoeder te zijn. Zij hebben zelf hun respondenten gezocht en gevonden door rond te lopen in verschillende buurten en contact te leggen met meiden met baby's. Een van hun aanbevelingen is het organiseren van activiteiten voor deze meiden. Zou interessant kunnen zijn voor INHolland studenten. Wordt vervolgd.

Verder ga ik op zoek naar geschikte accomodatie voor de studenten die in april voor een aantal weken hier heen gaan voor hun afstudeeronderzoek (mocht je nog een studenten weten die hierin geinteresseerd is, dan hoor ik het graag er is nog plaats).

Veel groeten uit een heel erg warm, indrukwekkend en inspirerend Ghana!

Jolien

  • 18 November 2009 - 13:41

    Sanne:

    He Jo,

    meer foto's!!
    Voel je je al weer 'thuis'?

    X San

  • 19 November 2009 - 19:38

    Opa En Oma:

    Leuke fotos. Mooie jurken. Zo te zien verloopt alles prima. Ga zo door en veel succes met alles en de groetjes aan alle bekende.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

PhD research on Youth, Relationships and Sexuality in the Bolgatanga district in the north of Ghana. In cooperation with the Faculty of Health, Sports and Social Work and the Research Centre Mental Health Nursing of Inholland University in Amsterdam and the Youth Harvest Foundation Ghana in Bolgatanga. Financial support came from the Evangelistic Lutheran Orphanage Home in Amsterdam.

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 43780

Voorgaande reizen:

15 December 2013 - 15 December 2013

Analyseren & schrijven in Nederland

11 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Bolgatanga July 2012

13 Maart 2012 - 01 April 2012

Bolgatanga March 2012

04 November 2011 - 22 November 2011

Bolgatanga November 2011

16 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Bolgatanga June 2011

22 Oktober 2010 - 13 November 2010

Bolgatanga October 2010

10 April 2010 - 30 April 2010

Bolgatanga April 2010

13 November 2009 - 28 November 2009

Visit November '09

Landen bezocht: