Aan de slag in Bolga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu Aan de slag in Bolga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu

Aan de slag in Bolga

Door: Jolien van der Geugten

Blijf op de hoogte en volg Jolien

13 April 2010 | Ghana, Bolgatanga

Dinsdag 13 april

Hallo allemaal!

Na een 12 uur lange en zeer hobbelige autorit over wegen die soms helemaal weg geslagen waren, ben ik zondagavond weer aangekomen in Bolgatanga. Natuurlijk werd ik weer zeer gastvrij ontvangen door de familie waar ik verblijf!

Het is wel even wennen dat het om 22 uur nog steeds zo’n 30 graden is. Het koelt echt niet af. De meeste mensen in het weeshuis (waar mijn gastgezin woont, want Fred is de manager daar) slapen daarom buiten. Maar ik lig braaf onder mijn muskietennet binnen, samen met Mary en Ruth die omdat ik er ben ook graag binnen in de hitte slapen.

Maandag ben ik meteen gestart bij de Youth Harvest Foundation Ghana hier in Bolga. Ze hebben op maandagochtend altijd een ochtend vergadering waarin iedereen vertelt wat hij of zij de week ervoor heeft gedaan en wat deze week op het programma staat. Een mooie manier om de twee studenten bij de collega’s van de YHFG te introduceren en aan te kondigen wat de komende tijd op het programma staat.

Ik had gehoopt op een klein plekje ergens in het kantoor of bij het youth center van YHFG, maar samen met Saskia en Marieke hebben we een eigen ruimte met drie bureaus! (zie foto’s). Een hele fijne plek om de interviews te kunnen voorbereiden en besprekingen te houden. Af en toe onderbroken door een dode geit die langs gedragen wordt, een klapband of vuurtjes die gestoken worden.
Vandaag en morgen gaan we jongeren en leraren interviewen. Ik ben erg benieuwd.

Informeel heb ik al weer een hoop gehoord en meegemaakt. Twaalf uur lang met een driver levert ook heel wat (sterke?) verhalen op (‘mannen in Afrika zijn beter in seks dan mannen in het westen dus moeten ze het vaker doen’, ‘als je niet met een vrouw mag trouwen van haar vader moet ze zwanger worden, dan moet de vader wel’).

Saskia en Marieke wonen allebei bij een gastgezin in een traditionele compound even buiten de stad. Daar ga ik dinsdagmiddag op bezoek, ik ben erg benieuwd.

Wordt vervolgd!

  • 15 April 2010 - 15:02

    Fred Brinkman:

    Jullie onderzoek is meteen goed begonnen met al die vooroordelen!
    Intussen is gisteren ons tweede kleinkind (Mathijs) in goede gezondheid geboren.Wel een luxe, afgezet tegen jullie omgeving.
    Veel plezier met het vervolg en ik blijf lezen!
    Groet van
    Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

PhD research on Youth, Relationships and Sexuality in the Bolgatanga district in the north of Ghana. In cooperation with the Faculty of Health, Sports and Social Work and the Research Centre Mental Health Nursing of Inholland University in Amsterdam and the Youth Harvest Foundation Ghana in Bolgatanga. Financial support came from the Evangelistic Lutheran Orphanage Home in Amsterdam.

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 43756

Voorgaande reizen:

15 December 2013 - 15 December 2013

Analyseren & schrijven in Nederland

11 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Bolgatanga July 2012

13 Maart 2012 - 01 April 2012

Bolgatanga March 2012

04 November 2011 - 22 November 2011

Bolgatanga November 2011

16 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Bolgatanga June 2011

22 Oktober 2010 - 13 November 2010

Bolgatanga October 2010

10 April 2010 - 30 April 2010

Bolgatanga April 2010

13 November 2009 - 28 November 2009

Visit November '09

Landen bezocht: