De eerste werkweek - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu De eerste werkweek - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek

Door: Jolien van der Geugten

Blijf op de hoogte en volg Jolien

17 April 2010 | Ghana, Bolgatanga

Dag allemaal!

Hierbij weer een bericht uit Ghana! Het gaat prima hier! We hebben afgelopen week zo’n tien interviews gehouden met jongeren en leraren. Interessante punten kwamen daar uit, en de mensen zijn ook behoorlijk open.

Aan het begin van de week heb ik Marieke en Saskia (de studenten van INHolland) bezocht bij hun gastgezinnen. Erg leuk en indrukwekkend om te zien allemaal. Ze zitten allebei in een ander gezin, en hebben een eigen kamer. Bij aankomst bij de familie van Marieke kwam haar gastopa al langzaam aanlopen. Marieke mocht mij pas introduceren nadat ik een zakje water (halve liter) had opgedronken, en dat duurde even want ik had er net daarvoor al een opgedronken. Na mijn laatste (geforceerde) slok kreeg ik een hand en werd ik welkom geheten. Een van de kinderen liet de compound zien, die bestaat uit verschillende delen met verschillende kamers en families. Deze familie bestaat voor een deel uit Christenen en voor een deel uit Moslims.

Saskia woont bij een Moslimfamilie, en haar gastvader heeft twee vrouwen. Bij haar gezin werd ik ook erg vriendelijk ontvangen. Op het moment dat ik afscheid wilde nemen bleek dat ze voor mij en Saskia hadden gekookt. Dat kon ik natuurlijk niet afslaan, dat zou erg onbeleefd zijn. Het was spannend wat er dan was gemaakt, en het bleek gekookte yam. Dat was lekker! Inmiddels was het donker geworden, en werd het te gevaarlijk om op mijn fiets terug te gaan (zo’n 20 minuten van het centrum). Naast het feit dat je zodra het donker wordt je moet beschermen tegen de muggen, was het marktdag en hebben veel mensen pito (plaatselijk bier) gedronken als ze achter het stuur kruipen. De familie van Saskia heeft voor een (brakke) taxi gezorgd, waar mijn fiets achterin kon.

Vrijdagavond ben ik met Fred en Adeline meegeweest naar ‘Marriage counseling’. Erg leuk om mee te maken. Ongeveer twintig koppels die binnen een aantal maanden gaan trouwen bij de katholieke kerk, en daarvoor een aantal avonden counseling krijgen. Fred en Adeline verzorgden de avond over ‘Communication & Dialogue’. De koppels moesten hun sterke en zwakke punten opschrijven, dit met elkaar bespreken en elkaar in de ogen kijken als ze spraken. Er zijn ook veel voorbeelden gegeven waarover je zoal ruzie kunt krijgen in het huwelijk (de manier waarop je de tandpasta tube leeg knijpt, het eten dat de vrouw kookt, borden die mannen breken, etc.). Ik vond het erg leuk te zien dat de avonden door koppels worden verzorgd, verhalen worden dus steeds vanuit zowel de vrouw als de man toegelicht. Andere avonden gaan over o.a. omgaan met geld, familieplanning en seksualiteit. Die zijn helaas al geweest.

Zaterdag zou ik mee naar een begrafenis gaan, maar dat gaat denk ik niet meer door. Het is nu bijna 15 uur, en we wachten al op vervoer vanaf 9 uur.

Zondag ga ik met de familie van Adeline mee naar de katholieke kerk om een uur of 6. Dan probeer ik daarna naar de Fountain Gate Church te gaan (pinkergemeente). Dit zijn de twee grootste kerken hier. En waarschijnlijk kan ik bij de Fountain Gate een pastoor interviewen na de dienst, en zijn er ook jongerenbijeenkomsten.

Wordt weer vervolgd! Zie ook de verhalen van Saskia en Marieke in de linkerkolom bij ‘Reisvrienden’.

  • 17 April 2010 - 18:14

    Oma En Opa:

    De reisverslagen zijn weer bijzonder leuk en interessant. Zo te zien zijn jullie alle drie druk bezig in een fijne omgeving. Veel succes verder.

  • 18 April 2010 - 11:44

    Karin Van Der Geugte:

    Hoi Jolien. Leuk om je reisverhaal te lezen. Interessant zeg zo'n avond voor jonge stellen, Dat hebben we hier in Nederland niet!
    Wat een ervaring voor de studenten in zo'n compound wonen! Succes met alles en groeten van Karin

  • 18 April 2010 - 12:29

    Lieneke:

    super, erg boeiend ter plaatse lijkt me. Sluit mooi aan bij onze eerdere belevenissen. Ben ik gedachten in Bolga (zelfs 's nachts).
    succes en geniet, Lajelleke :)liefs Lien

  • 18 April 2010 - 19:52

    Marij Urlings:

    Dag Jolien

    Prachtig om te lezen.
    Ik wens jullie heel veel succes en hoor graag nog veel meer als jullie terug zijn.

    groeten
    Marij

  • 19 April 2010 - 10:36

    Ellen:

    Klinkt goed allemaal!
    Zo begin je jaren geleden aan een uitwisselingsproject en ben je nu bezig met je promotieonderzoek! Zo te lezen gaat het allemaal goed. Veel succes en geniet er van!
    Liefs Ellen

  • 21 April 2010 - 09:34

    Paula Ransdorp:

    Dag Jolien en Marieke,
    Wat een pracht verhaal en mooie ervaringen, ontroerend en de foto's! Je maakt me nieuwsgierig naar de uitkomsten van al die interviews die je zoal houdt; lees ik tzt wel over natuurlijk.
    Ik wens je nog een paar prachtige weken/dagen!!
    En: donderdag dan de internationale dag, naast interessante workshops ook helaas afmeldingen ivm de 'ash'! Hartelijke groet,
    Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

PhD research on Youth, Relationships and Sexuality in the Bolgatanga district in the north of Ghana. In cooperation with the Faculty of Health, Sports and Social Work and the Research Centre Mental Health Nursing of Inholland University in Amsterdam and the Youth Harvest Foundation Ghana in Bolgatanga. Financial support came from the Evangelistic Lutheran Orphanage Home in Amsterdam.

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 43754

Voorgaande reizen:

15 December 2013 - 15 December 2013

Analyseren & schrijven in Nederland

11 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Bolgatanga July 2012

13 Maart 2012 - 01 April 2012

Bolgatanga March 2012

04 November 2011 - 22 November 2011

Bolgatanga November 2011

16 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Bolgatanga June 2011

22 Oktober 2010 - 13 November 2010

Bolgatanga October 2010

10 April 2010 - 30 April 2010

Bolgatanga April 2010

13 November 2009 - 28 November 2009

Visit November '09

Landen bezocht: