“Thank God there was rain last night!” - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu “Thank God there was rain last night!” - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu

“Thank God there was rain last night!”

Door: Jolien van der Geugten

Blijf op de hoogte en volg Jolien

23 April 2010 | Ghana, Bolgatanga

Dag allemaal!

“Thank God there was rain last night!” Dat is de uitspraak van de dag vandaag. De afgelopen weken is het zo ontzettend warm en benauwd geweest, dat zelfs de Ghanezen er niet van konden slapen. Overdag 45 graden of meer, en ’s nachts niet kouder dan 30 graden. Iedereen is constant drijfnat van het zweet.

Gisteravond begon het heel erg te waaien. De huizen hier hebben geen dichte glazen ramen dus dan waait alles door alle kamers, inclusief heel veel oranje stof. Na korte tijd begon het hard te onweren en te regenen, met bakken kwam het uit de hemel. En meteen was het afgekoeld, eindelijk een beetje koelte en niet zweten!

Natuurlijk valt dan meteen ook de stroom uit en moet iedereen als het aarde donker is, je elkaar niet kunt verstaan van de hoosbui die op de golfplaten klettert, op zoek naar kaarsen en lucifers.
De elektriciteit zal het in de loop van de dag wel weer gaan doen. Het water blijft nog even afwachten, we zitten nu weer twee dagen zonder. Vorige week was er vier dagen geen water. Men (ik ben er nog niet uit of het de overheid is of het waterbedrijf) sluit de kranen hier zonder het aan te kondigen af. We hebben wel wat containers en jerry cans, maar als de hele familie zich moet wassen en er gekookt moet worden moet er heel zuinig aan gedaan worden. Iedere keer als het water weer gaat stromen voelt het als luxe om je handen te kunnen wassen. Ik hoop dat het water er snel weer is, dan kan ik ook mijn kleren wassen. Dat kan nu niet, omdat we zuinig moeten doen.

Gister was Saskia, een van de studenten, jarig. Met een echte taart, en wel tien keer happy birthday gezongen door tientallen kinderen was ze echt jarig!

Toen ik thuis kwam stond de TZ (een deegbal) met soep met daarin een stukje geitenvlees al voor me klaar. Na het eten kwam de verrassing, ze hadden dog meat gehaald! Een heel groot bord vol met stukken vlees aan botjes! Gelukkig is dit zo’n lekkernij voor de familie dat het voldoende was als ik een heel klein stukje nam. Ik had immers al mijn hele bord met TZ en geitenvlees (met de hand) opgegeten. TZ is een typisch traditioneel Ghanees gerecht. Veel westerse mensen die hier komen houden er echt niet van. Inmiddels ben ik gewend aan de weeïge smaak, en vinden ze het dus heel fijn dat ik mijn bord leeg eet. Maar of ik ooit mee ga zitten smullen van hondenvlees?!?

Inmiddels hebben we zo’n 18 interviews gehouden. Opvallend is de openheid van de jongeren. Ze vertellen ons behoorlijk veel over wat er op scholen gebeurt op het gebied van relaties, maar ook waarom veel meisjes hier seks hebben met (getrouwde) mannen voor geld. Lastig is het ook om onjuistheden te horen op het gebied van het hebben van veilige seks, hoe hiv overdraagbaar is, wanneer je wel of niet zwanger kunt worden en hoe je abortus kunt plegen (o.a. het innemen van vergruisd glas).

Verder hebben we gebruik gemaakt van participerende observatie, en veel mensen informeel gesproken. Vanmiddag ga ik nog naar een moskee in een ruraal gebied aan de rand van Bolga, ongeveer een half uur fietsen. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat, over het algemeen zie ik veel mannen naar de grote moskee hier in Bolga gaan. Het zijn ook de mannen die hier op straat op afgemeten stukjes met z’n allen bidden. Ik ben benieuwd naar de vrouwen!

Bedankt voor jullie berichten en e-mails!

  • 23 April 2010 - 18:16

    Anna:

    Mooie jurk..

  • 24 April 2010 - 11:06

    Lieneke:

    mooi verslag, mooie filmpjes! succes met de afronding,liefs Lien

  • 24 April 2010 - 15:34

    Tom Van Der Geugten:

    Dag Jolien,
    Wat een mooie verhalen. Je bent weer helemaal in je element in je favoriete plekje ver van huis. Knap hoor. Doe de groeten aan Adeline en Fred (speelt hij nog gitaar?).

  • 25 April 2010 - 14:58

    Karinvan Der Geugten:

    Hoi Jolien, met bewondering lees ik je verslag, geen water, geitenvlees, en hondenvlees, je moet het allemaal maar kunnen. Het lijkt me erg warm met 30 graden in de nacht. Fijn dat de gesprekken ook lukken en dat je veel aan de weet komt.
    Groetjes,Karin

  • 25 April 2010 - 15:03

    Karin Vd Geugten:

    Wat leuk die video opname! Dat is fantastisch, zo'n echt straatbeeld en de verjaardagstaart! Erg leuk. Groetjes,
    Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

PhD research on Youth, Relationships and Sexuality in the Bolgatanga district in the north of Ghana. In cooperation with the Faculty of Health, Sports and Social Work and the Research Centre Mental Health Nursing of Inholland University in Amsterdam and the Youth Harvest Foundation Ghana in Bolgatanga. Financial support came from the Evangelistic Lutheran Orphanage Home in Amsterdam.

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 43760

Voorgaande reizen:

15 December 2013 - 15 December 2013

Analyseren & schrijven in Nederland

11 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Bolgatanga July 2012

13 Maart 2012 - 01 April 2012

Bolgatanga March 2012

04 November 2011 - 22 November 2011

Bolgatanga November 2011

16 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Bolgatanga June 2011

22 Oktober 2010 - 13 November 2010

Bolgatanga October 2010

10 April 2010 - 30 April 2010

Bolgatanga April 2010

13 November 2009 - 28 November 2009

Visit November '09

Landen bezocht: