Update Bolga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu Update Bolga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu

Update Bolga

Door: Jolien van der Geugten

Blijf op de hoogte en volg Jolien

26 Oktober 2010 | Ghana, Bolgatanga

FOR ENGLISH SCROLL DOWN

Hallo allemaal,

Hierbij weer een eerste update van alweer het derde bezoek aan Ghana in het kader van mijn onderzoek naar jongeren, relaties en seksualiteit in het Bolgatanga district.

Afgelopen zaterdag vloog in naar Accra (hoofdstad) en vanuit daar zou ik het vliegtuig naar het noorden nemen, en dan nog drie uur met de auto. Maar toen ik om 4 uur 's nachts op het vliegveld stond bleek ik op geen enkele lijst te staan, ook niet op de standby lijst... Het was een behoorlijke chaos. Maar gelukkig kon ik na 6 (!) uur wachten mee met een ander vliegtuigje. Een bizarre ervaring, in het vliegtuig pasten maar 12 mensen . Een van de piloten riep iets over riemen vast en zitten blijven, en daar gingen we. De piloten zag je druk op knopjes drukken en met papieren rommelen. En 1,5 uur later stond ik in Tamale. Met het openbaar vervoer is dat soms wel 10-12 uur over. Vervolgens gingen alle taxi chauffeurs ruzie maken wie mij naar Bolga mocht brengen. Ik vroeg welke auto’s van hen waren, en deed net alsof ik kon beoordelen welke auto goed was. Uiteindelijk werd besloten de chauffeurs zelf dat ik met de Opel moest, en dat was net die chauffeur met maar 3 tanden...

Aangekomen in Bolga werd ik verwelkomd door de kinderen in het huis. Ze stuiterden rond en hadden briefjes geschreven met "Welcome home Yoline" en "Our room mate is back". Ik slaap namelijk met kinderen op een kamer. Van enthousiasme sprongen ze op de bedden en stortte de lattenbodem van mijn bed in elkaar en stortte de stretcher van een van de kinderen in.. ,

Afgelopen maandag heb ik weer deelgenomen aan de Monday Morning meeting van de Youth Harvest Foundation Ghana (YHFG). Een Monday Morning Meeting is gebruikelijk bij veel organisaties hier, je vertelt op maandagochtend wat je de week ervoor hebt gedaan, en vertelt wat je de komende week gaat doen. Hierdoor was ik ook weer op de hoogte waar iedereen mee bezig is: debatten en quizzen over sekuele en reproductieve gezondheid, lessen seksuele voorlichting, voetbaltrainingen en voetbalwedstrijden. Er zijn 100 jongeren die bij de YHFG voetbaltraining krijgen en meedoen aan wedstrijden. Super fanatieke (veelal) jongens die helemaal gaan voor het voetbal, maar voetbal is ook een middel om te leren samenwerken, winnen, verliezen en zelfverzekerder te worden. Maar er mist nog iets: voetballenschoenen, shirts en broeken! Dan kunnen meer teams meedoen aan wedstrijden. Dus een klein verzoek, wie heeft oude voetbalschoenen over? Of wie weet een voetbalclub die oude tenues heeft die over zijn? Het mogen ook hockeytenues zijn o.i.d. De jongeren hier zijn er ontzettend blij mee! En ik kan het meenemen de volgende keer dat ik ga of opsturen.

Deze week ga ik vooral interviewen en mijn bezoek aan de rurale gemeenschap Gambibgo voorbereiden. Daarnaast ook veel 'participerend observeren'. Zelfs als ik zit te lunchen in de woonkamer van het gezin waar ik verblijf, beginnen er gasten uit zichzelf over seksualiteit en hoe zij hier met hun kinderen over moeten praten. Veel ouders zijn gewend om boos te worden op hun kind als het vraagt wat een penis is, waarom daar haar groeit en wat sex eigenlijk is.

En last but not least, ik heb gisteren de kleding en de spulletjes overhandigd die ik heb gekregen van collega’s en kinderen van collega’s. Twee grote tassen vol. Nogmaals bedankt daarvoor, ook namens de kinderen! De kleding is onder de kinderen verdeeld. Ik zal kijken of ik wat foto’s kan maken en op de site kan zetten.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes!

Jolien

------------------------------------
------------------------------------

ENGLISH

Hello everybody,

Hereby a first update of my third visit already to Ghana for my research on Youth, Relationships and Sexuality in the Bolgatanga district.
Last Saturday I arrived in Accra (capital city) and from there I was suppose to take the airplane to the north, and from there 3 hours by car. But when I arrived at 4 am in the night at the airport, I found out that I wasn’t on a passengers list, also not on the standby list… It was quit a big chaos. But fortunately I could attend another small airplane after 6 (!) hours of waiting. A bizarre experience, in the airplane only 12 people could sit. One of the pilots said something about seatbelts and stay seated, and of we went. The pilots were busy pressing buttons and looking at papers. And 1,5 hour later I was in Tamale. With the public transport it takes sometime 10-12 hours. When I got there the taxi drivers started quarreling who was going to drive me to Bolga. I asked which cars were theirs, and just acted like I knew how to examine cars. Finally the drivers decided that I had to take the Opel, that unfortunately was the driver with only three teeth…

When I arrived in Bolga in the house the children gave me a very warm welcome. They jumped around and wrote letters to me with "Welcome home Yoline" and "Our room mate is back". I sleep with children in one room, and in their enthusiasm they jumped on the beds and the bottom of my bed crashed and also the stretcher of one of the children… (lol)

Last Monday I attended the Monday Morning Meeting of the Youth Harvest Foundation Ghana (YHFG). A Monday Morning Meeting with your colleagues is common over here, on Monday morning you tell your colleagues what you did last week and what you are going to do next week. Because of this I was updated on several topics, f.e.: debates and quizzes about sexual and reproductive health, lessons on sexual health, football training and football matches. There are about 100 youngsters who plat football at the YHFG. Very fanatic (mostly) boys, who all go for it. But football is as a method to learn to cooperate together, to win, to loose and to become more confident of yourself. But some things are missing: football shoes, shirts and trousers! Then more teams can attend the matches. So a small request, who has old football shoes? Or who knows a football club (in Holland) who has old football uniforms? They can be also hockey uniforms, or something like that. The youngsters will be very happy with that! And I can take it next time I am going to Ghana or send it.

This week I will mainly do interviews and prepare my visit to the rural community Gambibgo. Furthermore I will do a lot of ‘participant observation’. Even when I take lunch in the house, guests who visit the house give me useful stories how to talk with their children about sex. A lot of parents here are used to become angry with their child when he or she asks what a penis is, or why there is hair growing there or what sex is.

And last but not least, yesterday I handed over all the clothes and stuff I got from my colleagues (and their children) from Inholland University. Big bag full of clothes. Thanks again for all the stuff, also on behalf of the children! The clothes are divided. I will try to make some pictures and put on this website.

I will keep you updated!

Bye!
Jolien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

PhD research on Youth, Relationships and Sexuality in the Bolgatanga district in the north of Ghana. In cooperation with the Faculty of Health, Sports and Social Work and the Research Centre Mental Health Nursing of Inholland University in Amsterdam and the Youth Harvest Foundation Ghana in Bolgatanga. Financial support came from the Evangelistic Lutheran Orphanage Home in Amsterdam.

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 43777

Voorgaande reizen:

15 December 2013 - 15 December 2013

Analyseren & schrijven in Nederland

11 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Bolgatanga July 2012

13 Maart 2012 - 01 April 2012

Bolgatanga March 2012

04 November 2011 - 22 November 2011

Bolgatanga November 2011

16 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Bolgatanga June 2011

22 Oktober 2010 - 13 November 2010

Bolgatanga October 2010

10 April 2010 - 30 April 2010

Bolgatanga April 2010

13 November 2009 - 28 November 2009

Visit November '09

Landen bezocht: