Bye bye Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu Bye bye Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jolien Geugten - WaarBenJij.nu

Bye bye Ghana

Door: Jolien van der Geugten

Blijf op de hoogte en volg Jolien

03 Juli 2011 | Ghana, Accra

--- SCROLL DOWN FOR ENGLISH ---



Dag allemaal,

Daar ben ik weer met een update van het werk hier! Inmiddels heb ik mijn bezoek aan Bolga afgerond en ben ik in Accra. Het was een drukke week met veel afspraken en interviews, en ik heb weer een hoop nieuwe mensen leren kennen. Onder andere jongeren van de Holy Ghost Temple in Bolgatanga, ik heb een van hun jongerenbijeenkomst bijgewoond, en ben tijdens mijn volgende werkbezoek van harte welkom om interviews of groepsgesprekken te organiseren daar.

Verder heb ik de familie in Gambibgo, het dorp waar ik de vorige keer een aantal dagen ben geweest weer bezocht. Een hele happening, want het dorp had de twee weken daarvoor een nieuwe chief verkiezing gehad, en de vader van het huis waar ik de vorige keer verbleef is verkozen tot chief! Dus het huis van de familie is nu een palace, en de kinderen zijn prinsen en prinsessen. Tijdens mijn bezoek heb ik de nieuwe chief ontmoet, en beleefdheden en formaliteiten uitgewisseld. Omdat hij pas net verkozen is zat hij nog op een koeienhuid, verder houdt hij een koeienstaart in zijn hand (zie foto). Het weerzien met de familie was bijzonder, ze waren heel enthousiast en vriendelijk. Met hen heb ik de mogelijkheden voor verder onderzoek de volgende keer besproken.

Ook deze week ben ik mee geweest naar lessen van de Youth Harvest Foundation Ghana (YHFG) over seksualiteit en reproductieve gezondheid aan jongeren. Daar ontstonden interessante gesprekken en discussies over maagdelijkheid (kun je dat nu wel of niet bij een vrouw laten vaststellen in een laboratorium?), condoomgebruik, en of je wel of geen seks mag hebben als een vrouw zwanger is. Voor mijn onderzoek interessante onderwerpen om meer over te horen. Maar ik vond het ook goed om met eigen ogen te zien met hoeveel enthousiasme en energie de social worker van YHFG de jongeren betrekt bij het onderwerp, en het taboe en de verlegenheid rondom seksualiteit probeert weg te nemen. Het is niet altijd even makkelijk, het kost veel geduld voordat alle jongeren in de klas zitten, stil zijn en serieus meedoen…

Gister zou ik van Tamale naar Accra vliegen met een binnenlandse vlucht. Aangekomen op het vliegveld om 06:00 uur werd me doodleuk verteld dat door technische problemen mijn vlucht niet ging…. Wat nu? Ik zag twee Indiase zakenmannen een hoop stennis maken bij de incheck balie. Toen ze mijn kant op liepen vroeg ik of hun vlucht ook niet ging. Inderdaad, hun vlucht ging ook niet en zij gingen met hun driver naar Kumasi, wil je mee? Inmiddels was het 07:00 uur, en ik moest en zou naar Accra om de volgende dag mijn vlucht naar Amsterdam te kunnen halen. Dus ik zei gelijk ja, en voor ik het wist zat ik in een grote 4WD met leren bekleding en airco op weg naar Kumasi. Na ongeveer 4 uur rijden met gemiddeld 140 km per uur over de hobbelige en enige hoofdweg van Ghana, waarbij we gammele auto’s en vrachtwagens die 80 reden inhaalden, en geiten, koeien, honden, en niet te vergeten vrouwen en kinderen probeerden te ontwijken en zelfs bijna hebben aangereden, kwamen we aan in Kumasi. De heren wilden graag even lunchen in het Golden Tulip Hotel in Kumasi, en daar maakten ze meteen een zakenlunch van. Of ik even aan een eigen tafel wilde wachten. Ach ja, waarom niet? Na dagen traditioneel eten zeg ik geen nee tegen frietjes en een club sandwich! Vanaf dat hotel zouden we doorrijden naar Accra. Maar ze wilden eerst even langs het vliegveld van Kumasi, want het zou mooier zijn als we konden vliegen naar Accra. Het vliegtuig was vol, maar er waren toch drie tickets voor ons geregeld. Zij hadden daar hun contacten... En met een half uur vliegen stond ik toch gewoon in Accra! Of ik vervoer had naar mijn hotel? Nou ja, ik wilde een taxi nemen. Dat leek ze toch niet zo’n goed idee. Het was beter als een van hun drivers mij in een 4WD met airco naar mijn hotel bracht, als jullie zo aandringen dan moet dat maar… Uiteindelijk zat ik veilig en wel in mijn hotel in Accra.

Het was een succesvol bezoek met veel indrukken, nieuwe data en inspiratie voor mijn eerste artikel. Dat is de komende weken mijn doel: het afmaken van mijn eerste concept artikel.

Wordt vervolgd!

Voor vragen of opmerkingen: jolien.vandergeugten@inholland.nl





--- ENGLISH ---
--- ENGLISH ---


Dear all,

I am back with an update of all the work here! At this moment I finished my visit to Bolga and I’m back in Accra again. Last week I was busy with a lot of appointments, interviews and I met quit a number of new people. For example the youth of the Holy Ghost Temple in Bolga. I attended their youth meeting, and during my next visits I am welcome to organize interviews or focus group interviews with the youth there.

Next to that, I visited the family in Gambibo, the community were I stayed during my visit in October 2010. It was interesting, because the community elected the two weeks before mu visit their new chief. And the new chief is the father of the house were I stayed! So that house became a palace now, and the children are princes and princesses. During my visit I met the new chief and we exchanged formalities. Because he was just elected he was till sitting on a cow skin, next to that he was holding a cow tail in his hand (see picture). Seeing this family again was special to me, they were very enthusiastic and kind. With them I discussed the possibilities for further research next visit.

Last week I also visited the lessons of the Youth Harvest Foundation Ghana (YHFG) about sexual and reproductive health to the youth. Interesting conversations and discussions over virginity ( is it possible to check in a lab if a woman is still virgin?), condom use, and is it allowed to have sex if a woman is pregnant. Also for my research these topics were interesting. Moreover, I liked it very much to experience the enthusiasm and energy of the social worker of YHFG. She involves the youth actively in her lessons, and she motives them to talk about sexuality and not to feel shy because of the taboo. It wasn’t that easy all the time, I saw you have to have a lot of patience before the youth enter the class, before they are quiet and serious…

Yesterday I was suppose to fly from Tamale to Accra with an internal flight. I arrived at the airport at 06:00 AM, and they told me that due to technical problems my flight was cancelled… what to do? I saw two Indian business men talking angry at the counter. When they walked in my direction I asked if their flight was cancelled too. Yes, there flight was not going as well, and they asked their driver to take them to Kumasi. ‘Do you want to join us?’ It was already 07:00 AM, and I had to go to Accra to catch my flight to Amsterdam the next day. So I immediately said yes, and before I realized I was sitting in a big 4WD with AC on my to Kumasi. We drove for about 4 hours with about 140 km per hour on a bumpy road, which is the only main in Ghana. Thank God we didn’t hit any goat, cow, dog, woman, man or child who were walking on the road or were crossing the road… We arrived in Kumasi. And these men preferred to have lunch in the Golden Tulip Hotel in Kumasi. They asked me to sit at my own table, because they wanted to have a business meeting. So I thought, why not? After several days eating Ghanaian traditional food, I will not say no to French fries with a club sandwich… After lunch we were suppose to drive Accra. But the men first wanted to check at Kumasi airport if ticket were available to Accra, because they preferred it to fly to Accra. The airplane was full, but anyway we got three ticket. They had some contacts… And within half an hour we were in Accra! They asked me if I had transport to my hotel. I said yes I will take taxi. They didn’t like that idea, and they asked their driver to send me with their car to my hotel. Finally, I was safe in my hotel in Accra.

The visit to Ghana this time was successful with a lot of impressions, new data and inspiration. And that is my main aim the next coming weeks: finishing my First concept article.

To be continued!

Questions and remarks: jolien.vandergeugten@inholland.nl

  • 03 Juli 2011 - 11:41

    Anke:

    Weer een leuk verhaal om te lezen! Wat een geluk dat je nog op tijd in Accra aangekomen bent... Lijkt me toch een unieke ervaring in zo'n 4wheeldrive over een hobbelige weg vol kuilen! Spreek je volgende week!

  • 04 Juli 2011 - 09:37

    Ellen:

    Leuk verhaal weer! Nu weer op weg naar huis met voldoende nieuwe data dus! Ben benieuwd naar de live verhalen! Tot zaterdag!

    x El

  • 09 Juli 2011 - 13:12

    Lieneke:

    Jeetje, wat een bijzondere terug reis, dat is dus ook Ghana. Nog nooit zo snel en "comfortabel" het land door gesjeesd. Fijn dat je in Gambigo ook meer voet aan de grond krijgt, het blijft toch bijzonder om in een lokale commuity onderzoek te doen. Goed werk verricht Jolien, op naar meer in Oktober!! liefs Lien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

PhD research on Youth, Relationships and Sexuality in the Bolgatanga district in the north of Ghana. In cooperation with the Faculty of Health, Sports and Social Work and the Research Centre Mental Health Nursing of Inholland University in Amsterdam and the Youth Harvest Foundation Ghana in Bolgatanga. Financial support came from the Evangelistic Lutheran Orphanage Home in Amsterdam.

Actief sinds 01 Nov. 2009
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 43758

Voorgaande reizen:

15 December 2013 - 15 December 2013

Analyseren & schrijven in Nederland

11 Juli 2012 - 25 Juli 2012

Bolgatanga July 2012

13 Maart 2012 - 01 April 2012

Bolgatanga March 2012

04 November 2011 - 22 November 2011

Bolgatanga November 2011

16 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Bolgatanga June 2011

22 Oktober 2010 - 13 November 2010

Bolgatanga October 2010

10 April 2010 - 30 April 2010

Bolgatanga April 2010

13 November 2009 - 28 November 2009

Visit November '09

Landen bezocht: